Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Keurentjes - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Keurentjes - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun

Door: Lotte Keurentjes

Blijf op de hoogte en volg Lotte

08 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Zo dat is een tijd geleden he.. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet altijd even zin en tijd heb om een verhaal erop te zetten. Maar nu werd het toch echt weer tijd om wat te schrijven.

Donderdag 10 april kwamen mijn ouders dan aan in SU. We zouden die avond uit eten gaan, maar zoals gewoonlijk had de vlucht naar Suriname vertraging.. Dus ben ik samen met Lyan en Lisa gaan koken in het appartement waar zij drie weken zouden gaan verblijven. Tijdens het koken hoorden we wat stemmen en ja hoor!! Daar waren ze!! Echt heel leuk om ze weer te zien! Het gevoel dat ik ze zes weken niet had gezien, was ook snel verdwenen. Het voelt snel weer normaal!
Het weekend was het slecht weer.. Veel regen, erg bewolkt, zo erg had ik het hier nog niet gezien. Dit weekend heb ik mijn ouders Paramaribo een beetje laten zien, vooral de stad. Natuurlijk hoort hier lekker lunchen en uit eten bij.
Maandag was het nog steeds geen lekker weer, dus zijn we naar de vlindertuin gegaan. De vlindertuin zit in Lelydorp, een stukje rijden van Paramaribo af. Als eerst zijn we zelf de vlindertuin zelf in geweest. Hier waren veel verschillende soorten vlinders te zien, kleuren, groot, klein, van alles dus. Jammer genoeg gingen ze niet op ons zitten. Na de vlindertuin kregen we een rondleiding op het park zelf. Ze kweken daar ongeveer 20 soorten vlinders. Naast de vlinders kweken ze ook schildpadden en slangen. Super schattig, allemaal van die baby schilpadjes hadden ze daar.

Dinsdag, woensdag en donderdag zijn we met de stichting op trip geweest naar Marinalex. Een kind van de stichting was ongeveer anderhalve week van tevoren jarig geweest en dit moest natuurlijk gevierd worden!! Marinalex kreek met een groot stuk grond. De kinderen konden daar lekker hun gang gaan en doen wat ze wilden doen. Het waren echt leuke en vermoeiende dagen.

Die donderdag waren Joeri en Manon ook aangekomen in Suriname! Ik kwam in de avond weer terug van de trip en ik ben toen gelijk doorgegaan naar het restaurant waar mijn ouders en Joeri en Manon zaten. Ik moest ze natuurlijk nog wel even zien!!
In het weekend hebben we vooral rustig aan gedaan. Lekker bij het zwembad liggen, uit eten gaan en stappen.

Maandag en dinsdag gingen mijn ouders, Joeri, Manon en ik op trip; Galibi. Het was een eindje rijden, dus moesten we vroeg op. Voordat we op de eindbestemming waren, waar we gingen slapen, moesten we eerst nog 1,5 uur met een bootje varen. Dit was heel leuk, alleen hadden we niet zo mooi weer. Zeik nat waren we dus allemaal. Nadat we aangekomen waren en al onze spullen hadden neergezet, gingen we het strand overlopen en een Inheems dorp bekijken/bezoeken. Heel leuk, er was die maandag een feest. Een vrouw was een jaar geleden haar man verloren en daardoor mocht zij een jaar lang geen drank drinken en niet feesten. Na dat jaar gaan ze dan 4 dagen volop feesten en zuipen en dan is al het verdriet weg ofzo. Super leuk om te zien, ze waren zelf muziek aan het maken en erop aan het dansen. Nadat wij een kleine bijdrage geleverd hebben (geld natuurlijk) mochten wij even mee feesten. Echt een aparte dans hadden ze, maar heel grappig om even mee te doen. Ze hadden zelf een soort apart bier gemaakt, maar als iemand je daar drinken aanbiedt, mag je geen nee zeggen. Ja hoor, iedereen werd een kom bier aangeboden, maar dat was helemaal niet zo lekker. Maar goed, drinken dan maar!
Nadat we in het dorp waren geweest, gingen we dan eindelijk doen waar het bij deze trip echt om gaat: schildpadden spotten die eieren leggen op het strand. Dit gebeurde niet op het strand waar wij zaten, maar we moesten eerst met de boot naar een ander strand toe varen. Best eng in het donker op een houten bootje die steeds heen en weer gaat. Maar alles was goed gegaan en toen we op het strand waren gingen de gidsen zoeken naar een schildpad. Er was er een gespot, maar dan moesten we nog wel even wachten want zij was nog aan het graven. Toen we er naartoe mochten, gooide de schildpad haar gat snel weer dicht, ze vertrouwde het dus niet. Maar er was nog een groep met een gids en die hadden een schilpad gespot die wel eieren aan het leggen was. Een voor een mochten we naar het grote beest gaan kijken. Zo’n schildpad is wel ongeveer 1,5 meter groot, bijna even groot als ik ben dus haha. Het is wel echt heel bijzonder om zo’n beest eieren te zien leggen!!
De dag daarna zijn we nog met de boot langs Frans Guyana geweest. Hier hebben we een gevangenis bezocht en een rondje door de stad gelopen. Dit was verder niet echt bijzonder.

Woensdag en donderdag en zaterdag heb samen met Lisa de Wandelmars in Paramaribo gelopen. Dit was echt super leuk! Het is net zoiets als de avondvierdaagse in Nederland, maar dan veeeel groter en leuker! Woensdag liepen we 15 km, donderdag 13 en zaterdag 10 km. We liepen met een dansschool mee, alle stagiaires die zin hadden om mee te lopen kon met hun meedoen. Tijdens het lopen wordt dan ook veel gedanst! Tussen het lopen door, kom je op een avond ongeveer 3 keer bij een hotspot. Hier staat dan een podium met mensen erop die alle groepen beoordelen. De groep moest zich dan ook van zijn beste kant laten zien. Er werd dan ook super goed gedanst door de jongens van wie deze dansschool is en door de mensen die daar dansles volgen. Overal op straat is het super druk, mensen staan je aan te moedigen, ook al ken je ze niet. Een hele happening dus! Maar echt echt heel leuk om mee te maken, had het niet willen missen. In Nederland kunnen ze hier wel wat van leren met de avondvierdaagse.

Die vrijdag hadden we weer een tripje: dolfijnen spotten. In de ochtend gingen we een bootje op waar we mee over de rivier gingen varen. Na een eindje varen hebben we best veel dolfijnen gezien! Niet heel goed, maar ze zwommen wel best dicht bij ons, alleen waren ze snel weer onder water. Naast het dolfijnen spotten zijn we ook nog op een strand geweest, in een dorpje, plantages bezocht en naar Nieuw Amsterdam geweest. Het was een lekker rustig dagje, dit hadden we ook wel nodig na het vele lopen.

Die zondag moesten we toch echt weer iets gaan doen voor ons project. We hadden anderhalve week vakantie gehad dus we liepen wel wat achter. Maandag en dinsdag hebben we gewerkt bij de stichting geweest. Op maandag kwamen mijn ouders en Lisa haar ouders langs om de stichting te bezoeken. Alle kinderen waren gelijk heel blij, wilden bij ze op schoot zitten, aaien, voelen enzovoort. Ze zien natuurlijk niet zo vaak blanke mensen. Ook hadden ze leuk speelgoed mee genomen voor de kinderen waar ze blij mee waren!!

Woensdag was het een na laatste dagje van mijn ouders en Joeri en Manon. Deze hebben we ook goed besteedt met: lunchen, de stad in, uit eten en lekker aan het zwembad liggen. Donderdag middag vertrokken ze weer naar Nederland.. Afscheid blijft altijd lastig, maar ach over dik 2 maanden ben ik alweer in Nederland! En ik heb het hier nog veel te leuk dus had ook echt niet terug gewild naar Nederland.

Jaja zaterdag kwam mijn broer en Fleur aan in Suriname! Die avond waren we lekker met ze alle uit eten gegaan en lekker bij gekletst. Verder heb ik dat weekend niet heel veel gedaan, vooral lekker uitrusten.

Deze week zijn we weer goed begonnen met het werken in de stichting. Het plan van aanpak is zo goed als goedgekeurd dus we kunnen hard aan de slag met onze producten. Dit moet ook wel want zo veel tijd hebben we niet meer.. Gelukkig is de oprichtster wel heel enthousiast over de producten wat wij gaan maken. We hebben deadlines gesteld waar we ons aan moeten houden. Als dit lukt dan zijn we half juni klaar met alles!

Dinsdag avond ben ik maar weer eens begonnen met sporten. Man wat is het moeilijk om weer een beetje zin te krijgen om te gaan sporten en wat een spierpijn heb ik weer. Samen met 3 andere mensen ben ik gaan kickboxen. Echt heerlijk om weer bezig te zijn. Dit ben ik dan ook van plan sowieso 1 keer in de week te gaan doen. Want ja het is wel weer eens nodig na al dat eten hier!

Morgen (donderdag) gaan we weer op trip. Pepijn en Fleur gaan ook gezellig mee! Dit keer wordt het Raleighvallen. Tot en met zondag zijn we dan weg, heerlijk weer een paar dagen de jungle in! Ik zal volgende week weer wat schrijven en dan horen jullie hoe dit was! Ik heb er ontzettend veel zin en hoop dat we een beetje lekker weer hebben, want ja.. het regenseizoen is wel aangebroken!

Volgende week zal ik ook weer eens wat foto’s op Facebook! Nu lekker mijn bedje in.

Tot snel lieve mensen! x

  • 08 Mei 2014 - 10:23

    Leonie:

    Hee lot wat heerlijk allemaal zeg! Heeel veel plezier in de jungle en indd nog lekker genieten daar want t is zooo voorbij !

    Dikke kus

  • 12 Mei 2014 - 18:37

    Marian Meiling:

    Hoi Lotte,
    Leuk om je enthousiaste verhaal te lezen!
    Blijf er maar volop van genieten en veel plezier nog!!

    Groetjes xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Mijn reis in Suriname

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 5328

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 12 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: